De vorige blog beschrijft dat de ‘zenuwarts’ Ödön Bánki in 1959 na een congres in Keulen niet was teruggekeerd naar Roermond, maar zich met zijn secretaresse in Oost-Berlijn zou bevinden.
De plotselinge verdwijning van dokter Bánki, als ‘zenuwarts’ verbonden aan het Sint-Laurentiusziekenhuis en praktijkhoudend aan de Pieter Cuypersstraat, deed in 1959 veel stof opwaaien.
Als iets ‘met sint-juttemis’ zal gebeuren, betekent dat ‘nooit’. Er bestaat geen heilige Jutte waarvan de naamdag herdacht wordt met een mis. Maar waar komt die rare uitdrukking vandaan?
In 1848 staat Europa op zijn kop door revoluties. De leider van de Limburgse separatisten is op het hoogtepunt van zijn populariteit. Deze keer lijkt het hem te gaan lukken. Limburg los van Holland!
Antwerpen was rond 1525 een wereldstad waar veel niet mocht, maar bijna alles kon. De boekdrukkers Christoffel en Hans van Ruremund drukten er Bijbels en smokkelden die naar Engeland.
Verzamelaar Will Steeghs vond op een vraag-en-aanbodsite een pagina uit een geïllustreerd Engels tijdschrift uit 1871. Die ene pagina leverde een bouwhistorisch nieuwtje op. Daarna volgde nog meer…
De Tweede Wereldoorlog kostte een kwart miljoen Nederlanders het leven. Ruim 40% daarvan was Joods. Ook de meeste Roermondse Joden werden vermoord. Eén van hen was Jeanette Passmann-Vogelsang.
Van 9 april tot en met 31 juli is in de Kapel in ’t Zand de tentoonstelling ‘Nooit bevrijd!’ te zien over de Sinti in Roermond en Limburg, een volk dat door de nazi's bijna werd uitgeroeid.
In 1946 werd de Vespa uitgevonden. Het rare motorfietsje op kleine wieltjes sloeg in Italië direct aan. Het Roermondse autobedrijf Nedam werd in 1949 importeur en maakte de Vespa tot een succes.
‘Gezelschap op Stationsplein’, luidt de omschrijving van deze foto. Maar kijk eens goed: dit is de beroemde Domela Nieuwenhuis. Zijn enige bezoek aan Roermond was geruchtmakend.
Eind jaren tachtig trok een legertje inhuurkrachten door Nederland. Onderweg maakten ze tienduizenden foto’s, onder meer van dit merkwaardige gebouw in Asenray.
In november 1815, schreef Arnold Borret, ‘begon het reeds aanhoudend koud te zyn’, in maart 1817 had hij de zon ‘in 13 maanden in alles, gelove ik, niet tweemaal vier en twintig uren gezien’.
De viering van het 800-jarig jubileum van de Munsterkerk moest door de coronapandemie grotendeels worden stilgelegd. Wel was er een expositie in het Cuypershuis en verscheen er een mooi jubileumboek.
Zondag begint de Top 2000 à go-go. ‘Popprofessor’ Leo Blokhuis diept daarin de merkwaardige geschiedenis van liedjes op. Hoewel van christelijken huize staat hij bij kerstliedjes nooit stil.
Sinterklaas is ieder jaar enkele weken in het land - en in Roermond. 797 jaar geleden werd Sint-Nicolaas al vereerd in de stad. Dat zegt iets over hoe de Roermondenaren toen leefden.
Op de brug in Swalmen staat een beeldje van de heilige Johannes Nepomucenus. In Ool staat een wegkapelletje met een (replica-)beeldje van dezelfde heilige. Wie was hij?
Truus Jetten ontving met haar zus Ella en haar ouders de Israëlische Yad Vashem-onderscheiding voor niet-Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog Joden hebben gered.
De Roze Zaterdag is de jaarlijkse manifestatie van de lhbtiq+-gemeenschap. De eerste Roze Zaterdag, een demonstratie tegen bisschop Gijsen, was in april 1979 in Roermond.
Rond 1800 bracht de Franse revolutie ons onder meer de rechtsstaat, de burgerlijke stand, het metriek stelsel en het Burgerlijk Wetboek. Maar aanvankelijk ook de onderdrukking van de katholieke kerk.
Het eerste advertentieblad in Roermond verscheen in 1843 en de eerste plaatselijke krant zelfs al in 1660. Dat was indertijd de eerste krant in de regio. Beide verschenen wekelijks.
De studiezaal van het Gemeentearchief is weer open - nog wel met beperkingen. Maar hoe pakten ze vroeger epidemieën aan in Roermond? Dat lezen we in een document uit 1623.