Eind jaren tachtig trok een legertje inhuurkrachten door Nederland. Onderweg maakten ze tienduizenden foto’s, onder meer van dit merkwaardige gebouw in Asenray.
In november 1815, schreef Arnold Borret, ‘begon het reeds aanhoudend koud te zyn’, in maart 1817 had hij de zon ‘in 13 maanden in alles, gelove ik, niet tweemaal vier en twintig uren gezien’.
De viering van het 800-jarig jubileum van de Munsterkerk moest door de coronapandemie grotendeels worden stilgelegd. Wel was er een expositie in het Cuypershuis en verscheen er een mooi jubileumboek.
Zondag begint de Top 2000 à go-go. ‘Popprofessor’ Leo Blokhuis diept daarin de merkwaardige geschiedenis van liedjes op. Hoewel van christelijken huize staat hij bij kerstliedjes nooit stil.
Sinterklaas is ieder jaar enkele weken in het land - en in Roermond. 797 jaar geleden werd Sint-Nicolaas al vereerd in de stad. Dat zegt iets over hoe de Roermondenaren toen leefden.
Op de brug in Swalmen staat een beeldje van de heilige Johannes Nepomucenus. In Ool staat een wegkapelletje met een (replica-)beeldje van dezelfde heilige. Wie was hij?
Truus Jetten ontving met haar zus Ella en haar ouders de Israëlische Yad Vashem-onderscheiding voor niet-Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog Joden hebben gered.
De Roze Zaterdag is de jaarlijkse manifestatie van de lhbtiq+-gemeenschap. De eerste Roze Zaterdag, een demonstratie tegen bisschop Gijsen, was in april 1979 in Roermond.
Rond 1800 bracht de Franse revolutie ons onder meer de rechtsstaat, de burgerlijke stand, het metriek stelsel en het Burgerlijk Wetboek. Maar aanvankelijk ook de onderdrukking van de katholieke kerk.
Het eerste advertentieblad in Roermond verscheen in 1843 en de eerste plaatselijke krant zelfs al in 1660. Dat was indertijd de eerste krant in de regio. Beide verschenen wekelijks.
De studiezaal van het Gemeentearchief is weer open - nog wel met beperkingen. Maar hoe pakten ze vroeger epidemieën aan in Roermond? Dat lezen we in een document uit 1623.